28.05.2020р Підсумковий урок за темою : " Людина і світ"
21.05.2020р Видатні українські діячі культури.
Пригадай! Яких ти знаєш видатних українських митців у різних напрямах мистецтва?
Архип Іванович Куїнджі — один з найвидатніших українських художників 19-20 століття. Народившись у бідній родині і рано залишившись без батьків, Куїнджі зміг досягти творчих висот. Одна з найвідоміших картин художника — «Місячна ніч над Дніпром». Світіння місяця в темних водах Дніпра вдалася передати дуже реалістично. Багато глядачів навіть недовірливо заглядали за картину, щоб перевірити, чи не схована за нею свічки чи ліхтарика. Картини художника купували за великі гроші і виставляли в кращих музеях Європи. Але все життя Куїнджі прожив досить скромна. Більшу частину своїх гонорарів він жертвував на допомогу молодим бідним художникам, яким був і сам колись.
Архип Куїнджі
«Пейзаж». 1874
«Море Крим», 1898-1908
Архітектура — це мистецтво проектувати і зводити будівлі, споруди.
Владислав Владиславович Городецький — відомий український архітектор. Його роботи можна зустріти не тільки в Україні, айв інших країнах світу. Одним з найцікавіших і оригінальних проектів майстра вважається Будинок з химерами в Києві. За задумам Городецького, стіни будівлі прикрашають скульптури у формі слонів, носорогів, оленів, левів, а всередині будинку — восьминоги і риби. Архітектор дуже любив природу Африки, тому створив куточок чорного континенту просто на вулицях Києва. Крім цього, Владислав Городецький побудував римо-католицький костел святого Миколая та караїмську кенасу (молитовний будинок) в Києві, а також безліч інших прекрасних об'єктів у Польщі та Ірані.
Будинок з химерами, м. Київ
Костел святого Миколая у Києві
Анімація — метод створення серії знімків, малюнків, ляльок або силуетів в окремих фазах руху, за допомогою якого під час показу на екрані виникає враження, що ці предмети оживають і рухаються.
Одним з найвідоміших українських мультиплікаторів можна назвати Давида Яновича Черкаського. Ти пам'ятаєш мультфільми про пригоди капітана Врунгеля чи доктора Айболита? А «Острів скарбів»? Це все його роботи. Мультфільми Черкаського не тільки цікаві, але і дуже незвичайні. Пригадай «Пригоди капітана Врунгеля». У багатьох епізодах поруч з намальованими кадрами показана відео з реального життя. Наприклад, коли корабель пливе у справжньому морі. А в «Острові скарбів» поруч з намальованими персонажами ми бачимо живих акторів.
Давид Черкаським
а) б) в)
Фрагменти мультфільмів: а) «Доктор Айболить»; б) «Пригоди капітана Врунгеля»; в) «Острів скарбів»
Композитор — автор музичних творів.
Творцем української опери став відомий на весь світ композитор, піаніст, диригент і педагог Микола Віталійович Лисенко. Нащадок давнього козацького роду, він присвятив усе своє життя розвитку української музики. Лисенко є автором музики гімну «Молитва за Україну», опер «Різдвяна ніч» і «Наталка Полтавка». Над твором-оперою «Тарас Бульба» Лисенко працював десять років. Усі українські діти ще змалку знають оперу-казку Миколи Віталійовича «Коза-дереза», співають пісню про лисичку-сестричку, яка «гусяток пасла й полювать ходила».
Микола Лисенко
Що нового ти дізнався про українських митців?
Картини яких українських художників тобі доводилося бачити? Розкажи про своє враження від перегляду виставки в галереї чи музеї.
Як ти гадаєш, чи сподобалися б сучасні будівлі Владиславу Городецькому? Чому?
Яких ще композиторів, крім Миколи Лисенка, ти знаєш? Назви їхні твори.
Які риси характеру допомогли видатним людям досягти успіху в житті?
Поясніть зміст прислів'я: «Хто не шанує видатних людей свого народу, той сам не вартий поваги».
Укладіть список сучасних видатних українських діячів науки, культури і спорту.
Підсумуй свої знання
- Україна дала світу чимале видатних творчих особистостей.
- Українці зробили вагомий внесок у розвиток різних напрямів мистецтва.
Перевір себе
- У яких галузях мистецтва уславилися українці?
- Доведіть, що українці — працьовитий і талановитий народ.
- Як ти повинен ставитися до відомих людей України?
Підготуй проект про одного з видатних українців минулого чи сучасності. Презентуй свою роботу в класі.
Тест «Перевір себе»
- Вибери правильне твердження.
А На карті світу Україна знаходиться в Азії
Б Україна — найбільша за площею країна Європи.
В Територія нашої країни складається з 24 областей
- Держави світу вирішили спільно охороняти довкілля вад…
А диких тварин
Б забруднення людиною
В пожеж і паводків
- Найбільшою незалежною міжнародною організацією із захисту природи є…
А Європейський Союз
Б НАТО
В «Ґрінпіс»
- Україна…
А активно співпрацює з іншими державами над порятунком планети від екологічного лиха
Б турбується тільки про природу своєї держави
В не займається питаннями охорони довкілля
- Збереження довкілля — це…
А добровільна справа
Б конституційний обов'язок кожного громадянина
В справа лише міжнародних організацій
- Основоположником української класичної музики та автором опери «Тарас Бульба» є…
А Микола Лисенко
Б Давид Черкаський
В Архип Куїнджі
- Запуском у космос першої людини керував український конструктор…
А Юрій Кондратюк
Б Юрій Гагарін
В Сергій Корольов
- Вибери прислів'я, яке найвлучніше говорить про нелегкий шлях до успіху…
А Діло майстра величає
Б Через терни до зірок
В Не кажи — не вмію, а кажи — навчуся.
14.05.2020р.Великі відкриття і винаходи українців.
https://www.youtube.com/watch?v=WffzbTk7BME
https://www.youtube.com/watch?v=XcDOUVIJqKk
07.05.2020.
Внесок кожної людини у справу збереження природних багатств.
Поміркуй! Як людина впливає на природу? Навіщо треба охороняти навколишнє середовище?
Ще на світанку історії людина намагалася впливати на природу. Спочатку перетворення були мінімальними.
Вирубка дерев для будівництва житла або виловлювання риби на обід не залишали значного руйнівного сліду в навколишньому світі. Але з року в рік людські потреби зростали. Дерева почали вирубувати гектарами, а рибу виловлювати тоннами машини, створені людиною, забруднюють атмосферу, а заводи зливають відходи у водойми. Звичайно, людина вважає себе володарем природи. Але велика влада вимагає і великої відповідальності. Тому не варто забувати, що змінювати довкілля можна й на краще, а не лише його погіршувати. Приміром, замість вирубаних дерев обов'язково потрібно висаджували нові ліси й лісосмуги. Сучасні технології дозволяють очищати ріки й озера. А члени товариств захисту тварин роблять усе, щоб на нашій Землі залишилося якнайбільше живих мешканців.

Вирубка лісу
Риболовля
Садіння дерев
Чи можеш ти уявити собі заасфальтовану планету? Здавалося б, дуже зручно кататися на велосипеді й грати в м'яча. А де ж будуть колоситися поля, рости дерева, пастися тварини, протікати ріки? Тоді життя на Землі стане неможливим. Але для цього не обов'язково асфальтувати планету. Достатньо смітити на вулицях, викидати лампочки, батарейки й целофанові пакети будь-де, а не у визначених місцях, і довкілля дуже швидко стане непридатним для життя. Тому назвавши себе господарем планети, людина має пам'ятати: у справжнього господаря подвір'я завжди прибране і доглянуте.

Найбрудніша ріка світу — ріка Цигарум в Індонезії
Щоб підтримувати лад на планеті, не обов’язково бути видатним ученим або авторитетним політиком. Зробити внесок у справу збереження природи може будь-який школяр. По-перше, можна здати макулатуру. Старий папір перероблять на новий. Якщо ти наприкінці навчального року збереш непотрібні чернетки й віднесеш їх у пункт прийому макулатури, то цим подаруєш життя одному дереву. Якщо так учинить кожен твій однокласник, ви врятуєте від загибелі вже більше двадцяти дерев. А коли це зроблять усі учні школи? Це вже збережений від вирубування ліс. А якщо усі школярі світу?
Переробка макулатури
По-друге, ніколи не викидай використані батарейки, акумулятори, лампочки у смітник. Вони завдадуть природі великої шкоди. Поцікався у друзів або батьків, де у твоєму місті є спеціальний пункт прийому й утилізації старих батарейок і лампочок. Не обов'язково відносити їх туди по одній. Можна повісити спеціальну скриньку з роз’яснювальним написом у твоєму під’їзді або класі. Нехай сусіди чи однокласники викидають туди старі батарейки. А один раз на місяць їх можна буде зібрати й віднести в пункт переробки. Це вбереже довкілля від забруднення.
Утилізація батарейок
Утилізація — переробка, повторне використання відходів виробництва.
Чому з розвитком людства виникла потреба в охороні природніх багатств?
Що забруднює нашу планету?
Як кожен може допомогти у справі збереження природи?
Поміркуйте, як мали би діяти люди, якщо раптом вони відкрили би нові незвідані та незабруднені землі.
Прочитай
Час додому
Незважаючи на те, що пізнайки дуже весело проводили час на острові, про ремонт корабля вони теж не забували. У результаті роботу закінчили через кілька місяців. Відбудований корабель сяяв на яскравому сонці завдяки мідним цвяшкам. Масивний якір надійно втримував його на місці. А пробоїни у днищі були ретельно забиті міцною деревиною Склавши запаси води і їжі, пізнайки почали збиратися в дорогу.
Як не дивно, але рослинний світ острова став ще багатший. Адже замість одного дерева, зрубаного для ремонту корабля, пізнайки висаджували два нових. А ще вони привезли з собою мішок гарбузового насіння, яке посадили в ґрунт. І до їхнього від'їзду на острові вже росли великі жовтогарячі гарбузи. Драконові дуже подобалося збирати їх і варити кашу. Тварини також отримали подарунок: у хатинах, які перед відплиттям звільнили пізнайки вони облаштували домівки й гнізда.
Перед тим як ступити на борт корабля, капітан зібрав усіх на березі.
— Відтепер назва цього острова — острів Пізнань! — урочисто промовив він. — Оголошую його частиною країни пізнайків. А дракона призначаю губернатором і охоронцем!
Дракон дуже пишався новою посадою. Його обов'язком було охороняти дику природу на острові. Він робив це й раніше, але тепер його діяльність стала узаконеною. До того ж, на правах державного чиновника він міг у будь-який час прилітати до пізнайків у гості. Відтепер більше ніхто не матиме права полювати на нього.

Так незаселений острів став островом Пізнань. Щороку сюди приїжджають сотні пізнайків. Гості збагачують рослинний світ острова. Хтось спеціально привезе нові квіти і посадить їх біля струмка, а хтось і випадково впустить у родючий ґрунт яблучне зернятко — і вже через кілька років на острові виростуть яблуні Острів Пізнань став найчудовішим місцем на Землі.
Як пізнайки турбувалися про рослинний і тваринний світ острова?
Чого можна у них навчитися?
Які організації можна створити на острові Пізнань, щоб зберегти його унікальну природу при великій кількості туристів?
Поміркуйте, як змінилося б життя острова Пізнань, якби на ньому поселилися не пізнайки, а якісь жадібні і некультурні мешканці
Прочитай вірш Що ти робиш для збереження природи рідного краю?
Не забувай!
Чи ми з природою єдині,
чи вірно спрямували крок?
Ми кожну річку і горбок
від лиха вберегти повинні!
Ганна Черінь
Підсумуй свої знання
• Віддавна людина звикла лише користуватися природними багатствами планети. Щоб людство не загинуло, до видобутку і розподілу природних багатств потрібно ставитися з великою відповідальністю.
• Захист природи — справа, якою можуть займатися не тільки відомі та впливові люди, а й звичайні школярі.
Перевір себе
1. Чому стосунки між людиною і природою викликають у нас занепокоєння?
2. Який внесок ти особисто можеш зробити для збереження природних і культурних багатств України?
3. Чому збереження довкілля — твій конституційний обов'язок?
Використовуючи різноманітні джерела інформації, дізнайся, які проблеми охорони довкілля виникають у місцевості, де ти живеш.
30.04.2020р.
Співробітництво людей у галузі охорони довкілля, природних багатств
Поміркуй! Чи потрібно охороняти довкілля? Чи може кожна держава окремо піклуватися про збереження природних багатств?
Упродовж сторіч люди усвідомлювали, якої шкоди вони завдають природі, але змінювати ставлення до неї не квапилися. Щороку ці збитки ставали відчутнішими. Так тривало аж до середини 20 століття, коли людство нарешті зрозуміло: якщо не перестати руйнувати Землю, то нашим правнукам ніде буде жити. Впродовж другої половини 20 століття світова спільнота прийняла десятки законів і підписала угоди про захист природних багатств Землі.
Наприклад, у 1985 році була прийняла — Віденська конвенція про охорону озонового шару. Ні підписали представники 197 країн світу, що стало першим серйозним кроком до захисту планети від шкідливого впливу людини на природу.
Сьогодні активно здійснює захист довкілля та пропагує дбайливе ставлення до природи незалежна міжнародна організація «Ґрінпіс». Їїпредставництва відкриті в 47 країнах світу, зокрема і в Україні, в організації працює майже З тисячі осіб. Ще більше людей співпрацюють з організацією добровільно і безкоштовно — таких приблизно 15 тисяч. Ці люди проводять наукові дослідження, благодійні концерти й акції протесту, спрямовані на захист і відродження дикої природи, охорону тварин, рослин, океанів, озонового шару планети.

Емблема міжнародної організації «Ґрінпіс»

Країни, що входять в організацію «Ґрінпіс» Українська держава з перших днів незалежності бере активну участь у міжнародних заходах з охорони природи. У програму ЮНЕСКО ще у 1993 році були внесені три українські заповідники: Асканія-Нова, Чорноморський та Закарпатський заповідники. Крім того, Україна підписала 44 міжнародні угоди і договори про взаєморозуміння у питаннях охорони довкілля. Наша держава є членом Ради Європи — однієї з найвпливовіших організацій, в діяльності якої питання збереження довкілля займають важливе місце. Як член ООН,Україна разом з іншими країнами світу продовжує активно працювати над завданнями щодо порятунку нашої планети від екологічного лиха.
Прочитай
Киплячий океан
Якось спекотного сонячного ранку пізнайки вирішили влаштувати вихідний. Справи, звичайно, не чекають, але й відпочивати іноді потрібно. Тим паче, такого погожого дня. Тому відразу після сніданку вони пішли на берег океану розважатися і грати нову гру. Потрібно було пірнути у воду і під її товщею розповісти віршик. Голос оповідача з-під води здавався дуже смішним. Тому пізнайки безупинно реготали. До речі, підводний сміх потішав їх ще більше, ніж віршики.
Дракон цього дня прокинувся раніше, ніж звичайно, навів лад у печері, поснідав і визирнув на вулицю. З вершини своєї гори він побачив, що його друзі вже із задоволенням граються на пляжі. Дракон начепив сонцезахисні окуляри, одягнув панаму і поквапився до них. Та коли прийшов на берег, там уже нікого не було. «Дуже дивно, — подумав він, — ще хвилину тому всі були тут». Аж ось дракон помітив чудернацьке явище — море кипіло. Так-так, як вода у чайнику. Поверхня океану вздовж пляжу покрилася дрібними пухирцями. Не встиг дракон до пуття обміркувати побачене, як з-під води почали один за одним вискакувати пізнайки. Вони вибігали на берег, падали в пісок і, перекидаючись, кричали й реготали. Але їхній моторошний регіт видався драконові за плач. Від такого порівняння мурашки пробігли по шкірі. Він уже почав перебирати в голові варіанти надання першої допомоги при опіках, як один пізнайко встав, обтрусив пісок і, посміхаючись, сказав:
— О! Доброго ранку, друже! Гайда з нами під воду. Буде весело!
— Як під воду? — злякався дракон. — Вона ж кипить!
Він показав на океан. Але вода чомусь уже не бурлила. Пізнайки, уважно простеживши за його вказівним пальцем, здогадалися, що він сприйняв пухирці, які з’являлися над водою від їхнього реготу, за кипіння океану. Щойно вони пояснили другові, у чому річ, він теж захотів погратися з ними. Зважаючи на те, що вчора ввечері дракон вивчив новий віршик, він неодмінно хотів похвалитися перед друзями. Та й бульбашки з-під води — це ж так весела.

Не чекаючи, поки пізнайки залізуть в океан, дракон, ще стоячи на березі, засунув голову під воду й спробував сказати кілька слів. Його голос звучав так дивно, що через кілька секуча, не стримавшись, дракон розреготався Від сміху з його рота вирвалися величезні язики полум'я, а вода знову покрилася пухирцями. Цього разу океан справді закипів Із води почали вистрибувати десятки риб Деякі вже навіть ошпарилися На щастя, пізнайки мали під руками відра для піску, у які вони ще до приходу дракона набрали холодної води. Туди й помістили всіх рибок. Як тільки вода в океані стала прохолодною, їх відразу випустили на волю. Кількох довелося залишити й лікувати ще кілька днів. А дракон пообіцяв, що більше ніколи не буде дихати вогнем, особлива під водою. Адже декілька секунд веселощів могли коштувати комусь життя.
Якої шкоди заподіяв дракон природі?
Поміркуй, які ще неприємності довкіллю він міг нанести, якби не був таким добрим та уважним Чого навчила ця пригода дракона та пізнайків?
Чи доводилося тобі спостерігати, як людина забруднює навколишнє середовище? Розкажи про це.
Доберіть прикметники до слова «природа».
Поміркуйте
Що ви можете зробити для довкілля, об'єднавши свої зусилля?
Підсумуй свої знання
• Людська діяльність приносить непоправної шкоди природі Землі.
• Найбільшою незалежною міжнародною організацією із захисту довкілля є «Ґрінпіс».
• Україна разом з іншими державами світу активно працює над порятунком нашої планети від екологічного лиха.
Перевір себе
1. Доведи, що необхідно бережно ставитися до довкілля і природних багатств Землі
2. Які держави співпрацюють у питаннях охорони навколишнього середовища?
3. Які заходи проводять в Україні для збереження природи?
Використовуючи різноманітні джерела інформації, дізнайся, як люди охороняють природу в твоїй області.
25.04.2020р. Не нашкодь!
Поміркуй! Як одна людина може нашкодити іншій? Наведи приклади негативного впливу людини на довкілля.
«Не нашкодь!» — стверджує головний принцип лікаря. Адже людський організм настільки складний, що будь-яка помилка може завдати непоправної шкоди. Тому лікар завжди має бути вкрай обережним як у встановленні діагнозу, так і у виборі методів лікування.
Окрім тіла, у людини є ще духовний стержень і характер, яким нашкодити ще легше. Внутрішній світ людини можна порівняти із витвором мистецтва. Багато знаменитих шедеврів скульптури, архітектури, живопису були створені багато століть тому. І якби робота професійних реставраторів не була якісною і ретельною, багато цінних творів не збереглися б до наших днів.

Реставрація замку в Скала-Подільській
Реставрація — це відновлення пошкодженої частини твору. Її мета — оновити предмет мистецтва, зберегти для нащадків. Але це справа для спеціально навчених фахівців. А невміла і неякісна реставрація лише нашкодить мистецькій пам'ятці.

а) до реставрації б) під час реставрації в) після реставрації
Реставрація ікони на дошці «Ся Симеон Богослов» XVIII ст. реставратор Ярослав Власюк
Прикладів таких чимало. Якось одна добродійна бабуся з Іспанії вирішила допомогти церкві у рідному місті. Вона взяла пензлі, фарби й почала розмальовувати вицвілі ділянки старовинної фрески із зображенням Ісуса Христа. Але жінка не мала спеціальних знань і навичок, тому, хоч і ненавмисно, зіпсувала цінний витвір.
Іншим яскравим прикладам є портрети гетьмана Івана Мазепи. Внаслідок неодноразових реставраційних робіт зовнішність відомого українського полководця на багатьох картинах почала дуже різнитися. Вчені мусили докласти чимало зусиль, щоб з'ясувати, на яких же портретах відтворено правдиву зовнішність гетьмана, які є результатом непрофесійного домальовування.
Мистецтво — це відображення дійсності. А людина — своєрідний і загадковий світ, як і картина або скульптура. Часом буває, що ти не розумієш зміст картини Але це ще не означає, що вона погана. Так і людина. Якщо ти не можеш когось зрозуміти, то це не показник того, що ця людина гірша, ніж ти. Тому не варто поспішати підлаштовувати її під себе, адже можна зіпсувати тендітний, але глибокий внутрішній світ особистості.
Який головний принцип лікаря?
Що таке реставрація? Хто повинен відновлювати пошкоджені твори мистецтва?
Чому людина — це своєрідний і загадковий світ?
Чому вислів «Не нашкодь» стосується і відносин між людьми?
Поясніть вислів: «Внутрішній світ кожного з нас — безмежний космос, що робить нас безцінними».
Людина завжди прагнула змінити природу. На місці диких джунглів вона спорудила кам'яні, ріки повернула в інший бік, занурилась у глибини океанів і залишила слід у космічній далині. Знесла гори й насипала їх на рівнині. Осушила морські затоки й створила штучні озера. Іноді це було на користь довкіллю. Одним із найяскравіших прикладів позитивних змін є Софіївський дендропарк в Умані Черкаської області. Понад два століття тому люди непримітний берег ріки Кам'янка перетворили в одне з найдивовижніших і прекрасних місць України. У парку висадили багато видів дерев і кущів, спорудили будівлі й навіть водоспади, розмістили чудові скульптури, створили грот Сцілли і заклали найбільший в Україні парк троянд. Тут працює знаменитий фонтан «Змія». Не дивно, що Софіївку щорічно відвідують багато тисяч туристів.

Софіївський дендропарк в Умані
На жаль, є і негативні приклади втручання людини в природу. Спроба забрати воду з річок Аральського моря перетворила величезну площу первісної природи в мертву соляну пустелю. У морі загинула майже вся риба. Птахи теж покинули ці місця. Та й людям, які мешкають на прилеглих територіях, стало набагато гірше, ніж було. Тому зараз будь-які проекти з перетворення довкілля починають втілювати тільки після того, як учені впевняться, що це безпечно.
Підсумуй свої знання
• Впродовж своєї тривалої історії людство навчилося змінювати природу, відновлювати твори мистецтва.
• Господарська діяльність людини може як позитивно впливати на довкілля (Софіївський дендропарк), так і негативно (Аральське море).
• Людина — це неповторний і загадковий світ. Не можна підлаштовувати когось під себе.
• Головний принцип перетворень — не нашкодь!
Перевір себе
1. Чому людям доводиться реставрувати предмети давнини?
2. Як людина своєю діяльністю маже вплинути на довкілля?
3. Чому не можна змінювати іншу людину на свій лад?
Спробуй себе в ролі реставратора Намалюй вдома простим олівцем малюнок, зітри на ньому деякі лінії, домалюй непотрібні деталі. Поміняйся в школі малюнками з товаришем по парті. Відреставруй роботу сусіда. Дізнайся, чи правильно відновив чужу роботу
Поміркуй! Які ти знаєш країни світу? Чи можна Україну назвати європейською державою? До якої частини світу належить Європа?
Україна — найбільша за площею країна Європи. Територія нашої країни складається з 24 областей і Автономної Республіки Крим. Столиця України — Київ. Найбільші за кількістю населення міста — Київ, Харків та Одеса. У кожному з них кількість мешканців понад мільйон. Усього ж в Україні проживає приблизно 43 мільйони людей. За європейськими мірками це не так і багато. Приміром, у Польщі, територія якої ледь не вдвічі менша від України, мешкає понад 38 мільйонів людей. А в Німеччині, площа якої майже така, як І України, проживає більше 80 мільйонів осіб.
Найближчими сусідами України є Білорусь, Польща, Словаччина, Угорщина, Молдова, Румунія і Росія. З ними наша країна має спільний кордон. Ще кілька десятиліть тому вчені вважали, що саме в Закарпатській області України знаходиться географічний центр Європи. Наразі це питання спірне. На те, щоб називатися серцем Європи, претендують відразу кілька місць.
На даний момент Україна є членом Організації Об'єднаних Націй, асоційованим членом Європейського Союзу, а також має індивідуальний партнерський план із військово-політичним блоком НАТО.
Європейський Союз (ЄС) — об'єднання країн Європи. Країни союзу спільно приймають закони, розробляють правила для покращення життя європейців.
НАТО — військово-політичний союз держав для забезпечення свободи і безпеки країн-членів.
Назви адресу України на планеті Земля , Яке місце за своїми розмірами займає Україна серед держав Європи?
З яких адміністративних частин складається наша країна?
Яким державам-сусідам України належать ці прапори?

Уявіть, що вам потрібно виступити на міжнародній конференції Підготуйте виступ на тему: «Поділюсь любов'ю до України».
Підсумуй свої знання
• Україна — найбільша країна Європи. Територія України поділяється на 24 області та Автономну Республіку Крим.
• Найближчі сусіди України — Польща, Словаччина, Білорусь, Угорщина, Молдова, Румунія і Росія.
• Україна є членом ООН.
Перевір себе
1. Чи можна українців назвати європейцями?
2 Назви найближчих сусідів нашої держави 3. Членом якої міжнародної організації є Україна?
4 Чому Україна прагне вступити в Європейський Союз?
Сплануй маршрут своєї майбутньої подорожі в будь-яку країну, що межує з Україною Досліди, яка столиця цієї держави, опиши її визначні місця та архітектурні пам'ятки.
09.04.2020р. Земля - наш спільний дім.
26.03.2020р.
Cоціальна роль людини.
Поміркуй! У чому неповторність людини? У чому твоя унікальність?
Кожна людина — неповторна. Разом з тим вона є членом суспільства, тобто виконує певну соціальну роль. Наприклад, Катя Гончаренко. Вдома вона донька своїх батьків, сестричка свого старшого брата, онучка своїх дідусів і бабусь. У школі вона — учениця, у громадському транспорті — пасажир, у бібліотеці— читач, у магазині — покупець, у лікарні — пацієнт. Виходить, що ти виконуєш щодня декілька ролей. І кожна з них вимагає дотримання певних правил, інакше твоя поведінка буде видаватися смішною, дивною чи навіть непристойною.
Поведінка людини залежить від того, яку соціальну роль у суспільстві вона виконує. Контролер у тролейбусі вимагає в тебе квиток на проїзд не тому, що хоче з тобою познайомитися, а тому, що він виконує соціальну роль контролера і його обов’язок — перевірити квитки у пасажирів.

Учитель
Поміркуй! Яка соціальна роль шкільного учителя?
Учитель — одна з найдавніших професій на землі. Її представники були навіть серед первісних людей. Як правило, ними ставали найстарші члени громади. Вони допомагали молоді опановувати різні способи полювання та передавали досвід виживання у складних умовах.

Поступово наука розвивалася, доступних знань більшало. Тому професія вчителя стала доконче необхідною. Сьогодні ж, в епоху стрімкого розвитку технологій, лекції з різних предметів можна слухати й за допомогою комп'ютера, і навіть отримувати завдання чи оцінку за їх виконання. Але повністю замінити вчителя комп'ютер не зможе ніколи. Тому що до кожного учня потрібний індивідуальний підхід. Хтось, наприклад, добре розуміє тему з першого разу, а комусь треба пояснити ще раз, наводячи зрозуміліші приклади. Особливість роботи віч-на-віч не можна замінити жодною комп'ютерною програмою. Тому навіть у далекому майбутньому праця вчителя буде потрібною.
Поміркуй, чому професія учителя одна а найдавніших на землі. Чи зможе робот замінити учителя? Чому?
Доберіть прикметники до слова «учитель».
Водій
Поміркуй! Назви недоліки та переваги професії водія.
Професія водія дуже давня, правда, спочатку водії «кермували» не автомобілем, а кінним екіпажем. А коні, як відомо, часто бувають норовистимита примхливими. Тому кучер (саме так називали водія кінного екіпажу) мав уважно стежити за конями, щоби вчасно відреагувати на їхні вибрики. Перші водії самохідного транспорту з’явилися у 18 столітті. Але рухалися такі автомобілі трохи швидше, ніж людина ходить пішки. їх переганяли навіть кінні упряжки, і з тодішніх водіїв автотранспорту глузували і перехожі, і кучери.
Уже через кілька десятків років ситуація суттєво змінилася на користь машин. Виробництво автомобілів зробило великий крок уперед. Пасажири почали масово пересідати на колісний транспорт. А в наш час кінний екіпаж можна зустріти хіба що на атракціоні для туристів.
Ми звикли, що водій — це людина, яка сидить за кермом і кермує транспортним засобом. Але це не завжди так. Приміром, в Азії і сьогодні можна зустріти такий вид транспорту як рикша. Це невеликий візок, у який замість коня впрягається людина. В Індії рикша дотепер є не тільки принадою для туристів, а й недорогим та зручним транспортним засобом. Водій рикші повинен не лише добре орієнтуватися серед заплутаних вуличок міста, а й бути дуже сильним і витривалим.


Сильвестр Роупер Говард (1823-1896), американський винахідник парових машин

Водії кермують не тільки наземним, але й повітряним транспортом. Правда, в цьому випадку їх називають пілотами, але суть від цього не міняється. Окрім літаків і вертольотів, одним із найцікавіших літальних апаратів був дирижабль. На відміну від літака, йому не потрібна була злітно-посадкова смуга. Він піднімався догори, як повітряна куля. Під час Першої світової війни дирижаблі часто використовували для розвідки. Майже безшумно, сховавшись у хмарах, цей гігант пробирався до цілі. А тоді зависав над нею на кілька годин. Але сховати дирижабль у хмарах було нелегко. І якщо ворог його помічав, то такі розвідники ставали легкою мішенню для ворожої артилерії. Влучити у величезний дирижабль було не важко. Уяви, як почувалися пілоти такого гіганта. Це як проїхати непомітна на слоні вулицями міста.
Наука розвивається дуже стрімко. Хоча у деяких країнах і дотепер користуються рикшами, але в розвинених державах уже почали випробовувати автомобілі, яким не потрібний водій. Пасажир вносить у комп'ютер адресу пункту призначення, а далі машина робить усе сама. Тому цілком можливо, що професія водія згодом стане менш затребуваною. Але це трапиться ще нескоро. Та й водії досить кмітливі люди, роботу, без сумніву, знайдуть.

Двомісний дирижабль Aн-12М
До нового ти дізнався про професію водія?
Назви основні якості, якими повинна володіти людина цієї професії.
Якщо професія водія перестане бути затребуваною, якою справою вони зможуть оволодіти найшвидше? Чому?
Змоделюйте ситуацію, виконуючи ролі водіїв різних транспортних засобів: міського автобуса, таксі, тролейбуса, приватного автомобіля Враховуючи техніку безпеки та правила поведінки, покажіть, як мають поводитися пасажири і водій.
Підсумуй свої знання
• Людина як член суспільства виконує кілька соціальних ролей. Кожна з них вимагає певної моделі поведінки.
• Сьогодні роль учителя частково перебрали на себе комп'ютерні технології. Але повністю замінити людину-педагога комп'ютер не в змозі.
• Наука і техніка розвиваються так швидко, що уже проходять випробування такі види транспорту, яким не потрібен водій.
Перевір себе
1. Назви свої соціальні ралі.
2. Які соціальні ролі виконують твої батьки?
3. У чому важливість праці вчителя та водія для нашої держави?
4 Яку професію хотів би ти обрати в майбутньому? Чому? Що для цього потрібна?
Візьми у батьків інтерв'ю на тему: «Чому ви обрали таку професію?»
Тест «Перевір себе»
1. Права і обов’язки громадян України записані в...
А Кримінальному кодексі України
Б Конвенції ООН
В Конституції України
2. Усі громадяни мають...
А рівні права
Б різні права
В особливі права
3. Правопорушення — це...
А недотримання правил ввічливості
Б законні дії людей
В протиправні дії людей, спрямовані на шкоду іншим людям
4. Незнання закону...
А звільняє від відповідальності за скоєний злочин
Б не звільняє від відповідальності за скоєний злочин
В допомагає спокійніше жити
5. Державними символами України є...
А Герб В Прапор
Б Гімн Г зброя
6. Державним Гімном України с пісня...
А «Ой у лузі червона калина»
Б «Ще не вмерла України ні слава, ні воля»
В «Боже великий, єдиний, нам Україну храни»
7. І тобі рости й не в'януть зроду,
Квітувать в поемах і віршах,
Бо в тобі — великого народу
Ніжна і замріяна душа
Василь Симоненко
Автор писав у своєму вірші про...
А Україну
Б квіти
В українську мову
8. Культурну спадщину становлять...
А пам'ятники і храми
Б школи і університети
В ліси і поля
19.03.2020р.
Приклади правопорушень серед дітей і відповідальність за їх скоєння.
https://www.youtube.com/watch?v=Brmr2azQtzI
— Життя змусило людей установити безліч різних правил, які керують стосунками між людьми. Ми зустрічаємось із ними на кожному кроці. Ти заходиш до школи, і перед тобою на стіні — правила поведінки учнів. Сідаєш у трамвай чи тролейбус — перед тобою правила користування міським транспортом, коротше — правила для пасажирів.
Заходиш у кінотеатр і тут свої правила, яких повинні дотримувати глядачі. Дуже суворі правила дорожнього руху.
Але існують правила, обов’язкові для всіх громадян країни, ким би вони не були — дорослі чи діти, робітники чи селяни, вчителі чи учні, пішоходи чи пасажири. Це такі правила, що встановлюють порядок у всій державі, правила, за якими живе держава, обов’язки кожного громадянина та його права. Ці правила затверджує найвища влада у країні, а в нашій країні — Верховна Рада України. Називаються такі правила державними законами. Поважайте закони своєї держави!
Закон — це концентрація багатовікової мудрості і багатовікового добра. Закон захищає й оберігає перш за все тебе, твою сім’ю, твоє щастя, майбутнє твоїх дітей. Порушувати закон — це все одно, що рубати гілку, на якій ми сидимо.
Умійте підкорятися закону, дисципліні, порядку, нормам людського співжиття. Не будьте мовчазними спостерігачами порушення закону. «Якщо ти хоча б раз заплющиш очі на що-небудь, ти звикнеш заплющувати очі на все» (вислів, який приписують Г. С. Сковороді).
Закон — обов’язкове для всіх правило. Ухвалюється і захищається державою.
Головний закон держави — Конституція.
Хоча більшість людей нашої країни поважають закони, однак часто трапляються і їх порушення. Порушення законів бувають різні. Деякі з них не мають серйозних наслідків. Серйозні правопорушення називають злочинами, а людей, які їх чинять,— злочинцями.
Провина — вина; проступок — порушення правил поводження; злочин — проступок, що карається законом.
Злочин — суспільно-небезпечна дія з порушенням установлених правил і норм поведінки, яка заподіює людям зло.
Правопорушення — це антигромадський вчинок, який завдає шкоди суспільству та іншим людям.
Учені дослідили, що за останні десятиріччя у світі зросла агресія не тільки між дорослими, а й серед школярів. І як наслідок — кількість жорстоких злочинів. По радіо, з екранів телевізора ми бачимо і чуємо, як підлітки смертельно побили свого однокласника, вчинили крадіжку, вживають наркотики.
Сьогодні в Україні в 11 виховних колоніях утримуються близько 3 тис. неповнолітніх дітей. Більшість з них засуджені за крадіжку, нанесення важких тілесних ушкоджень, убивство.
Цей факт поставив усіх перед гострою необхідністю вивчити причини виникнення агресії у дітей.
— Яку дитину можна назвати агресивною?
— Звідки ж беруться агресивні діти?
Найчастіше — це діти із неблагополучних сімей, з психічними захворюваннями, а також діти з низькими моральними якостями.
— Які правопорушення найпоширеніші серед дітей?
— Чому люди порушують права іншої людини? Спробуємо встановити причини правопорушень.
Причини правопорушень:
- погано виховані, низькі моральні якості;
- жорстокість, агресія;
- безглузді бажання і вчинки, невміння керувати собою і відповідати за свої вчинки;
- неблагополучні сім’ї, діти-сироти, діти вулиці;
- конфлікти з однолітками;
- погіршення умов життя;
- незайнятість дітей;
- сучасний репертуар дитячих театрів, кіно, мультфільмів.
Твої права, обов’язки, відповідальність
6–7 років
Ти маєш право навчатися в школі
Ти повинен сплачувати за проїзд у громадському транспорті
11 років
За вчинення особливо тяжкого злочину або в разі повторного вчинення злочину тебе можуть відправити до закладів соціальної реабілітації
4. Робота за підручником (с. 90–92)
Учні виконують завдання рубрики «Повтори те, що знаєш».
1. Читання вірша А. Костецького «Чемний герой»
ЧЕМНИЙ ГЕРОЙ
Вітько-третьокласник крокує додому
Героєм таким, що не снилось нікому.
Аж раптом Вітькові назустріч — першак.
Всміхнувся Вітько і промовив: «Так-так!».
І, випнувши груди, підходить до нього.
— Гей, ти! Треба старшим давати дорогу! —
І хлопця малого портфелем як лясне!
Аж всівся на землю малий першокласник...
Вітько реготнув: «Так і треба, щоб знав!».
І далі по вулиці покрокував.
— Яке правопорушення вчинив хлопець Вітько?
— Хто постраждав і міг постраждати у цій ситуації?
— Чи відповідають діти за скоєні злочини?
— Одним із найпоширеніших і найнебезпечніших злочинів є крадіжки, хуліганство.
Хуліганство — це навмисні дії особи, що грубо порушує порядок і виражає явну неповагу до суспільства. Форми хуліганських дій можуть бути найрізноманітнішими: нецензурна лайка, бійки, безпричинні погрози, пошкодження майна. Міра покарання: позбавлення волі до 1 року або виправні роботи до 2 років. А злісні хуліганства караються позбавленням волі від 1 до 5 років. За особливо тяжкі злочини дитина сама несе відповідальність з 14 років. А до цього віку відповідальність за протиправні дії дитини несуть батьки, а діти направляються у спеціальні установи.
— Оцініть ситуації. Скористайтеся словами для довідок та доповніть речення.
Слова для довідок: жарт, правопорушення, жорстокість, хуліганство, злочин.
Ситуація 1. У спекотні дні хлопці часто поливають один одного водою. Це... .
Ситуація 2. У спекотні дні хлопці часто поливають один одного водою. Але ось один із хлопців додав у воду яскравий барвник, і... сорочка у його товариша змінила колір у деяких місцях. Це... .
Ситуація 3. Петрик за звичкою кинув свій портфель будь-де. Однокласники заховали портфель, і коли Петрик почав шукати його, налякавшись, що портфель зник, віддали загублену річ, порадивши при цьому не кидати речі будь-де, а бути акуратнішим. Це... .
Ситуація 4. Двоє школярів вирішили пожартувати над своїм товаришем і заховали його зимову шапку. Сашко, не знайшовши її, пішов додому без головного убору. Погода була холодною, і наступного дня Сашко лежав з високою температурою хворий. Це... .
Ситуація 5. Діти бешкетували на перерві і кидали одне в одного повні портфелі. Але ось один з портфелів потрапив у голову дівчинці. У результаті — тяжка травма. «Ми не хотіли, ми просто жартували»,— виправдовувалися діти. Але чи можна назвати це жартом? Це... .
Ситуація 6. Василько кидав сніжками по машинах, які проїжджали повз нього. Одна із снігових кульок потрапила у лобове скло автомобіля. Водій від несподіванки різко загальмував. Водій машини, яка їхала позаду нього, не розраховував на це, і в результаті обидві машини зіткнулися. Один з водіїв отримав тяжкі травми на все життя. Як назвати вчинок Василька? Це... .
— Від пустощів до злочину — один крок! Жарти, пустощі, необдумані вчинки можуть призвести до правопорушень.
5. Читання оповідання В. О. Сухомлинського
ХЛОПЧИКИ РОЗВАЖАЮТЬСЯ
У маленькому будиночку живе робітник. Йому потрібно вставати рано-
вранці — о четвертій годині, йти до потягу, працювати декілька годин, а потім
повертатися додому.
Одинадцята година вечора. На лавці, недалеко від будинку, де живе робітник, сидять троє підлітків. Один з них тримає в руках магнітофон. Він увімкнений на повну гучність. Гримить музика.
Робітник виходить з будинку. Він просить хлоп’ят:
— Вимкніть, магнітофон ви ж спати не даєте.
Хлопчиська усміхаються. Один з них говорить:
— А ми сидимо біля свого будинку.
Робітник зітхнув і сказав:
— Ви — дикуни.
Люди, які не хочуть розуміти, що поряд із ними живуть інші люди,— гірше за дикунів.
Немає коментарів:
Дописати коментар